Czym zajmuje się fizjoterapia uroginekologiczna?

Uroginekologia zajmuje się zaburzeniami anatomii i funkcji związanymi z dolnym odcinkiem dróg moczowych i narządu płciowego oraz sposobami ich leczenia. Fizjoterapia uroginekologiczna dotyczy promocji zdrowia, profilaktyki i rehabilitacji nie tylko w uroginekologii, ale także w chorobach związanych z mięśniami dna miednicy, gruczołami piersiowymi oraz w położnictwie.

Terapia spojenia łonowego

Schorzenia występujące w uroginekologii, czyli m.in. nietrzymanie moczu, wypadanie narządu rodnego, czy zaburzenia defekacji – mają wpływ na wszystkie aspekty życia kobiet. Przegląd literatury pokazuje, że kobiety wiedzą niewiele na ten temat, przez co nie szukają pomocy wśród takich specjalistów jak fizjoterapeuci uroginekologiczni, choć współczesne badania pokazują skuteczność fizjoterapii w schorzeniach związanych z uroginekologią, takich jak nietrzymanie moczu, wypadanie narządu rodnego, niepłodność, rozstęp mięśni prostych brzucha, przepukliny pępkowe, zaburzenia seksualne etc.

Kinesiotaping

Konsultacja u fizjoterapeuty uroginekologicznego składa się z obszernego wywiadu i badania fizykalnego, w skład którego wchodzi: ocena postawy, badanie funkcjonalne, palpacyjne i za zgodą pacjentki badanie per rectum (przez odbyt) lub per vaginam (przez pochwę), choć nie jest to zawsze konieczne. Badaniem obrazowym, którego często używa się w uroginekologii jest USG.

W procesie fizjoterapii wyżej wymienionych schorzeń wykorzystuje się ćwiczenia oddechowe, oporowe, elektrostymulację, terapię punktów spustowych, terapię manualną, pessaroterapię i wiele innych. Leczenie wymaga systematyczności Pacjentki w wykonywaniu ćwiczeń samodzielnie w domu oraz aktywnego uczestnictwa w terapii z fizjoterapeutą.

Ćwiczenia na piłce

Należy zaznaczyć, że tego rodzaju fizjoterapii nie potrzebują tylko kobiety w ciąży, czy w okresie połogu, choć to najczęściej zgłaszające się Pacjentki, ale każda kobieta, która doświadcza niepokojących objawów ze strony układu moczowo-płciowego, czy w obrębie jamy brzusznej.

Na ten moment w naszej placówce realizujemy terapię rozstępu mięśni prostych brzucha, trening kobiet w ciąży i po ciąży, opracowanie blizny po cesarskim cięciu lub innych operacjach ginekologicznych, terapię układu ruchu w okresie ciąży i po ciąży (na przykład bóle kręgosłupa, spojenia łonowego, bóle napięciowe brzucha, ciążową cieśń nadgarstka), terapię brzucha przy przewlekłych zaparciach, bólach menstruacyjnych.

W MIRAI fizjoterapią uroginekologiczną zajmuje się Małgorzata Staniuk, przyjmująca w MIRAI Warszawa Wola.

Dla Pacjenta: Dzienniczek mikcji do pobrania »