Pole magnetyczne

Pole magnetyczne to zabieg fizykalny, szeroko oddziałowujący na ciało człowieka. W przeciwieństwie do innych rodzajów energii stosowanych w fizykoterapii, pole magnetyczne ma zdolność do przenikania przez wszystkie struktury ciała.[2] Wykorzystywany jest u Pacjentów ze złamaniami kości, osteoporozą, obrzękami, wzmożonym napięciem mięśniowym. Pole magnetyczne stosowane w trakcie zabiegu wykazuje działanie przeciwbólowe i przeciwzapalne. Pod jego wpływem obserwuje się także zwiększenie ukrwienia. Dlatego też jest ono wykorzystywane przy regeneracji uszkodzonych nerwów oraz przy leczeniu tkanek miękkich. Ma zastosowanie zarówno w stanach ostrych jak i przewlekłych.[1]

Parametry zabiegu, czyli natężenie oraz częstotliwość pola magnetycznego dostosowuje się do stanu Pacjenta, w zależności od tego, czy znajduje się w stanie ostrym, podostrym czy przewlekłym[2], a także do rodzaju oddziaływania, które chcemy uzyskać podczas terapii.
Przeciwwskazaniem do stosowania magnetoterapii są m.in.: ciąża, choroba nowotworowa, epilepsja, niskie ciśnienie krwi, stosowanie urządzeń elektronicznych takich jak rozrusznik serca/aparat słuchowy. [1]

Pozostałe zabiegi fizykoterapii »

Piśmiennictwo:
1. Kraszewski, W., & Syrek, P. (2010). Magnetoterapia-zastosowanie pola magnetycznego w leczeniu oraz zagrożenia z nim związane. Prace Instytutu Elektrotechniki, (248), 213-228.

2. Plaskiewicz, A., Kałużny, K., Kochański, B., Płoszaj, O., Lulińska-Kuklik, E., Weber-Rajek, M., & Zukow, W. (2015). Zastosowanie fizykoterapii w leczeniu dolegliwości bólowych odcinka lędźwiowego kręgosłupa= The use of physical therapy in the treatment of pain lumbar spine. Journal of Education, Health and Sport, 5(5), 11-20.