„Zablokowana szyja” czyli ostry ból odcinka szyjnego kręgosłupa (ostry kręcz szyi, łac. torticollis)

Ból szyjnego odcinka kręgosłupa jest jednym z najczęściej spotykanych problemów dotyczących układu mięśniowo – szkieletowego człowieka. Uznaje się go za „ostry”, jeśli trwa 6 tygodni lub mniej. Badania pokazują, że nawet 2/3 populacji doświadczy tego typu dolegliwości przynajmniej raz w swoim życiu.

Kręcz szyi jest bolesnym problemem wraz z towarzyszącym obronnym skurczem mięśni, sztywnością stawów oraz silnym bólem podczas ruchów głowy i szyi. Dokładna przyczyna nie zawsze musi być znana, ale zazwyczaj można zaobserwować związek z występowaniem tego problemu, a np.: spaniem w nieodpowiedniej pozycji, dłuższym utrzymywaniem jednej pozycji (np. zwrócona w bok głowa w teatrze lub kinie), złą postawą podczas pracy przy biurku, czy też noszeniem ciężkich przedmiotów w nieprawidłowej pozycji.

Objawy mogą ustąpić samoistnie w czasie od 7 dni do 2 miesięcy, aczkolwiek ból o mniejszym nasileniu może utrzymywać się znacznie dłużej. Co więcej, ponowne wystąpienie symptomów jest często spotykane.

Potencjalne przyczyny ostrego kręczu szyi

Dokładna przyczyna występowania ostrego kręczu szyi nie jest znana, natomiast wyróżnia się dwie najbardziej prawdopodobne teorie dotyczące potencjalnej przyczyny powstawania tego problemu:

Kręcz szyi związany z zablokowaniem stawu międzywyrostkowego kręgosłupa:

• częściej występuje u Pacjentów w młodym wieku (15-30 lat);
  • wywoływany przez nagły, niekontrolowany ruch głową, często skręt;
  • ból i zablokowanie pojawiają się od razu lub bardzo szybko;
  • ból po przebudzeniu się rano (nieodpowiednia lub niefortunna pozycja do spania);
  • szybko i raczej dobrze reaguje na terapię;

Kręcz szyi pochodzenia dyskogennego:

• nie zaczyna się od konkretnego ruchu;
  • może rozwijać się przez kilka dni, ze stopniowo narastającą sztywnością;
  • częściej dotyczy Pacjentów w wieku 30-50 lat;
  • czas terapii jest dłuższy niż przy kręczu stawowym (około 4-8 tygodni);

Jak można sobie pomóc w domu?

Jest kilka rzeczy które można zrobić praktycznie od razu po wystąpieniu takiego problemu:

• próba znalezienia najwygodniejszej, bezbolesnej pozycji (np. z pomocą kilku wygodnych poduszek);
  • delikatne ruchy głową/szyją – tutaj warto szukać najmniej bolesnych kierunków ruchu, nie forsować nic na siłę;
  • terapia ciepłem – ciepłe okłady, termofor, butelka z ciepłą wodą owinięta ręcznikiem, czy też ciepły prysznic. Ciepło może być pomocne w rozluźnieniu spiętych i bolesnych mięśni;
  • jeśli problem nie jest związany z urazem, unikaj zaopatrywania się w kołnierz na własną rękę – zależy nam na tym aby utrzymać ruchomość odcinka szyjnego kręgosłupa, a nie dodatkowo go usztywniać. Jeśli podejrzewasz poważniejszy problem, jak najszybciej zgłoś się do specjalisty;
  • zachowaj ostrożność podczas np. jazdy samochodem – nagły, niekontrolowany ruch podczas spoglądania przez tylną szybę lub lusterko może nasilić objawy.

Nie czekaj – działaj!

Pomimo szansy na samoistne ustąpienie dolegliwości, warto jak najszybciej zwrócić się do fizjoterapeuty o pomoc. Odpowiednio dobrana terapia może znacząco skrócić czas powrotu do sprawności, a ponadto może stanowić profilaktykę występowania tego typu dolegliwości w przyszłości.

• terapeuta dokona różnicowania problemu i odeśle do innego specjalisty, jeśli będzie taka potrzeba;
  • im szybciej uda się przywrócić ruch, tym lepiej;
  • mobilizacje stawów mogą być pomocne w odzyskaniu ruchomości w „zablokowanych” segmentach;
  • odpowiednio dobrane ćwiczenia pozwolą na odzyskanie ruchomości, siły oraz zmniejszą prawdopodobieństwo występowania podobnych problemów w przyszłości;
  • edukacja odnośnie danego problemu pomoże zmniejszyć strach oraz zredukuje ryzyko nawrotów;

Jeśli czujesz, że „dopadł Cię” ostry kręcz szyi – nie czekaj!

Zapraszam!

mgr Piotr Wojdyga